بیست و چهارمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی:دوفضایی شدن جهان

بیست و چهارمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی:دوفضایی شدن جهان

برگزاری بیست و چهارمین جلسه نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان

” تاثیر رسانه های مجازی بر هویت “

سخنران: دکتر فاطمه مصدری

مدرس دانشگاه آزاد هنر و رسانه

هدف از این مقاله، بررسی تأثیر فضای مجازی اینستگرم بر هویت کاربران این رسانه و به طورخاص مطالعه کمّی این تأثیرگذاری در استفاده از اینستگرم برشاخص هویت کاربران ایرانی است. رسانه­های نوین تأثیر زیادی در زندگی جوامع انسانی و تعیین هویت اعضاء جوامع دارند. یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعات مربوط به رسانه و فناوری­های نوین، نقش آنها در شکل دادن به هویت است. پیام­های ارائه شده در فضای مجازی، نقش عمده­ای در برساخت فرهنگ و به دنبال آن تأثیر بر هویت­های فردی و اجتماعی و حتی ساخت هویت­های جدید، دارند. از این حیث، همانگونه که پیش از این نیز بدان اشاره شد، اینستگرم به دلیل فراگیری و محبوبیت بالا در میان مخاطب رسانه­ای جدید، نمونه­ای شایان توجه است.

در این مقاله، از میان فضاهای مجازی موجود، تأثیر اینستگرم بر مسأله هویت مورد مطاله قرار گرفته است. زیبایی­شناسی اینستگرم به لحاظ فرم، زیبایی­شناسی محتوای آن را از درجه اهمیت ساقط نمی­کند. تصویر وانموده در اینستگرم، تنها یک ابژه و شیء زیبایی­شناسانه نیست و عکس اینستگرم تنها به مثابه یک مدیوم و رسانه واجد صفت خودشیفتگی و نارسیسیستیک که در آن فردگرایی و خودمحوری در مرکز فلسفه پدیدارشناسی آن قرار می­گیرد، نیست. بلکه برای مخاطبان خود، فرایند به اشتراک­گذاری و ارتباط از طریق تصویر اینستگرم، عملی اجتماعی است و در ارتباط با پیوندهای اجتماعی قرار می­گیرد. این کارکرد آیینی و اهمیت اینستگرم در حفظ مراسم اجتماعی، آن را به مورد خوبی در جهت مطالعه چگونگی تأثیر رسانه جدید بر هویت به عنوان یک عنصر و مؤلفه اجتماعی، بدل می­کند.

نتایج تحقیق نشان داد که هویت هر فرد از طریق تصاویر به اشتراک گذاشته شده آن­لاین بیان می­شود. همچنین رسانه­ای چون اینستگرم، تا حد زیادی بر سبک زندگی جوانان و نوجوانان تأثیرگذار است. نیز، یکی از جنبه­های تأثیرگذار اینستگرم بر هویت، ساختن آن چیزی است که محققین “مد انسانیت” نامیده­اند. اینستگرم الگویی برای قضاوت و سپس واکنش ارائه می­دهد، اما این مسأله را به صورت یک فرایند همگن­سازی شده انجام می­دهد و نتیجه رسیدن به نقطه­ای از وضعیت اجتماعی است که در آن “انسانیت” نه به عنوان ساز و کاری منطقی و منتج از تجزیه و تحلیل عقلانی و فردی، بلکه به عنوان فرایندی تقلیدی از یک مد ارائه شده کلی، صورت می­پذیرد.

نتایج تحقیق همچنین نشان داد که اینستگرم به عنوان یک رسانه اجتماعی محبوب، نقش عمده­ای در آگاه­سازی جامعه از جریان مسائل اجتماعی و سیاسی در سطح ملی و حتی بین المللی دارد. مسائل و بحران­های مربوط به زیست­بوم جهانی، به طور آنی و لحظه­ای در قاب تصویر اینستگرم، به هزاران و میلیون­ها کاربر فعال در لحظه، عرضه می­شود و بدین ترتیب، مخاطب با بهره بردن از تسلط بر جریانی آزاد از اطلاعات، نظرات و احساس جمعی نسبت به هر پدیده، با آگاهی بیشتری نسبت به آن موضع می­گیرد. همچنین تأثیر اینستگرم در هویت سازی فیزیکی در مخاطبان، از دیگر مواردی است که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. در نهایت تجزیه و تحلیل کمی با استفاده از تحلیل رگرسیون داده­های آماری، تأثیرپذیری هویت مخاطب ایرانی از رسانه­ای چون اینستگرم را ثابت نمود.

زهرا بویری ده شیخ ایمیل: zbovairi@yahoo.com شماره تماس: 02188011304-02161119299

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *