
تجربهی کاربری در رسانههای اجتماعی
پنجاهوپنجمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان با عنوان «تجربهی کاربری در رسانههای اجتماعی» با سخنرانی دکتر مهسا زمانی و دکتر شقایق نصرتی، دکترای مدیریت رسانه پردیس کیش دانشگاه تهران، در روزچهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ بهصورت مجازی در دانشکدۀ مطالعات جهان برگزار شد.

سخنرانی دوم نیز توسط دکتر شقایق نصرتی ایراد و در این بخش به وفاداری مخاطب به پادکست پرداخته شد. در ابتدا به بررسی رسانههای جمعی و رسانههای اجتماعی و مخاطبانشان اشاره و مباحث مرتبط با وفاداری مخاطب نیز مطرح گردید. در ادامه، خصوصیاتی که منجر به وفاداری مخاطب میگردند بیان شده و به ۷ خصوصیت مهم که حاصل از نتایج رساله دکتری بودند پرداخته شد. این ۷ خصوصیت مهم دارای رابطهی معنی دار با وفاداری مخاطب پادکستها هستند که مدنظر داشتن و بکارگیری آنها برای پادکستها توصیه و منجر به جذب مخاطب وفادار میگردند. همچنین در نظر گرفتن این ۷ خصوصیت برای جذب مخاطب وفادار برای سایر رسانههای اجتماعی نیز خالی از لطف نخواهد بود.
بخش اول سخنرانی که توسط دکتر مهسا زمانی آغاز شد، به انواع گوناگون استفاده کاربران ایرانی از شبکه اجتماعی اینستاگرام و چگونگی ارتباط این موارد استفاده با سلامت اجتماعی آنان اختصاص یافت. نخست با ارائه توضیحاتی در خصوص شبکههای اجتماعی و اشاره به پربازدیدترین آنها در ایران و جهان، به توصیف سلامت اجتماعی و شاخصهای آن و اهمیت این بعد از سلامت در تأثیرپذیری از نوع استفاده از اینستاگرام پرداخته شد. در ادامه، ۹ نوع متفاوت استفاده از اینستاگرام و میزان استفاده کاربران ایرانی از هرکدام از آنها مطرح و رابطه هر نوع استفاده با سلامت اجتماعی کاربران بررسی شد. در نهایت مشخص گردید که ۳ نوعِ مهمِ استفاده از اینستاگرام میتواند به ارتقای بخشی از سلامت اجتماعی کاربران این شبکه کمک نماید که توجه به آنها هم برای مسئولین و سیاستگذران و هم برای کاربران، مطلوب است.