تجربه کاربران ایرانی در بزرگترین متاورس کره جنوبی: زپتو
پنجاهویکمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان با عنوان «تجربه کاربران ایرانی در بزرگترین متاورس کره جنوبی: زپتو» با سخنرانی منیژه اخوان، دانشجوی دکتری مدیریت رسانه و پژوهشگر مرکز پژوهشی سیاستهای فضای مجازی دانشگاه تهران، در روزسهشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ بهصورت حضوری و مجازی در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
به بیان اخوان، متاورس را خواه بهمثابه خدمت یا محصول در نظر بگیریم، خواه مکان تجسمیافته با ذات صنعتی بدانیم یا برهه زمانی در تاریخ بشر تعریف کنیم، برایند همگرایی صنعت و تخیل است و این امکان را به کاربران میدهد تا با آواتارهای خود در این محیط، حضوری سهبُعدی و غوطهور داشته باشند و زندگی جایگزینی را بهموازات زندگی واقعی تجربه کنند.
بازیها پیشگامان متاورس بوده است و با ترکیب فناوریهای شبیهسازی و شخصی، شکلی از جهانهای مجازی متاورسی را شکل میدهد. کره جنوبی چهارمین بازار بزرگ بازی در جهان را داراست و شرکتهای بازیساز این کشور با استفاده از ویژگیهای فکری و شخصیتهای خود، بهدنبال گسترش در متاورس هستند. زپتو بزرگترین سکوی متاورس بازی کره جنوبی و آسیاست که کاربرانی از سرتاسر جهان دارد. با افزایش محبوبیت محصولات موج کرهای (هالیو) مانند کیپاپ، کیدراما و کیپاپدنس در میان نوجوانان ایرانی، زپتو به جهان بازی پرطرفدار و جذابی میان آنها تبدیل شده است.https://aparat.com/v/hweJ7
بر این اساس، اخوان در مطالعه اکتشافی خود، در چارچوب الگوی پذیرش فناوری، بر تجربه کاربری در زپتو و مطالعه عوامل تعیین کنندهای متمرکز شده است که بر تمایل کاربران ایرانی در بازیکردن و فعالیت در زپتو اثرگذار است. همچنین، ملاحظاتی را بررسی کرده است که والدین باید درباره حضور فرزندان خود در زپتو بدان توجه داشته باشند.
منبع: روابط عمومی دانشکده مطالعات جهان