پلتفرم توییچ؛ میدانی مهم و مؤثر در صنعت بازیهای دیجیتال
پنجاهودومین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضاییشدن جهان با عنوان «پلتفرم توییچ؛ میدانی مهم و مؤثر در صنعت بازیهای دیجیتال» با سخنرانی سید میلاد موسویحقشناس، دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه تهران، در روزسهشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱، ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۲:۰۰ بهصورت حضوری و مجازی در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.
موسوی حقشناس همگرایی اینترنت و بازیهای دیجیتال را در میدانهای تولید، توزیع و مصرف یکی از تحولات بنیادین این صنعت فرهنگی در دوره معاصر خواند و گفت: «یکی از پدیدههایی که در سالهای اخیر توانسته است همزمان حوزههای سهگانه تولید، توزیع و مصرف را بهطور قابلتوجهی تحت تأثیر قرار دهد، ظهور بسترهای پخش زنده بازیهای دیجیتال و شاخصترینِ آن پلتفرم توییچ بوده است.»
در این سخنرانی تلاش شد نقش و جایگاه پلتفرم توییچ در صنعت بازیهای دیجیتال و کارکردهای آن در این عرصه، مطرح و بررسی شود.
توسعه اقتصاد دیجیتال، ایجاد مشاغل جدید در این حوزه، طرح روشهای متنوع کسب درآمد برای فعالان، فراهمآوردن فضایی مناسب برای بروز خلاقیت نوآوران و ایدهپردازان، خلق بستری ایدئال برای استقلال طراحان، تولیدکنندگان و توسعهدهندگان و افزایش کیفیت و موفقیت تولیدات مستقل در کنار رشد کمّی آنها، کمک به افزایش عمر بازیها در بازار و در میان بازیکنان، احیای بازیهای قدیمی، فراهمکردن امکان تصمیمگیری آگاهانهتر و مطمئنتر مخاطبان در انتخاب و خرید بازیها و ایجاد زمینهای برای آموزش و فراگیری مباحث تخصصی صنعت بازی مانند کار با نرمافزارهای طراحی و برنامهنویسی از جمله نقشها و کارکردهایی است که پلتفرم پخش زنده اینترنتیِ توییچ در صنعت پیشگام و پرجاذبه بازیهای دیجیتالی ایفا میکند. همه این ظرفیتها و قابلیتها که خود حاصل تجارب و آزمون و خطاهای گسترده طراحانِ آن و تیمهای تحقیقاتی مرتبط با آنهاست بهمثابه الگوها و مدلهایی است که پس از ارزیابی و آسیبشناسی و تدوین پیوستهای مورد نیاز در طراحی بسترهای مشابه با اهداف ملی و جهانی بهکار گرفته میشود و با تبدیلشدن به مزیت رقابتی، در حوزههای اقتصادی، فرهنگی و فناوری تحولات گستردهای را بهوجود میآورد.
فیلم این نشست در لینک زیر در اختیار علاقهمندان است.
رایانامه سخنران: milad.mousavi@ut.ac.ir