چشم‌اندازهای مصرف رسانه‌های اجتماعی؛ نگاهی تحلیلی به رابطه مصرف، کاربر و پلتفرم

چشم‌اندازهای مصرف رسانه‌های اجتماعی؛ نگاهی تحلیلی به رابطه مصرف، کاربر و پلتفرم

پنجاهمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی‌شدن جهان با عنوان «چشم‌اندازهای مصرف رسانه‌های اجتماعی؛ نگاهی تحلیلی به رابطه مصرف، کاربر و پلتفرم» با سخنرانی مجتبی حاجی‌جعفری، پژوهشگر حوره ارتباطات و رسانه، در روزسه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱، ساعت ۱۳:۰۰ الی ۱۵:۰۰ به‌صورت حضوری و مجازی در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد.

حاجی‌جعفری، نخست به تعریف عبارت «مصرف رسانه‌های اجتماعی» پرداخت. سپس، پرسش‌های زیر محور سخنرانی وی قرار گرفت:

  • آیا اساساً رسانه‌های اجتماعی را مصرف می‌کنیم یا از آن‌ها استفاده می‌کنیم؟ منظور از رسانه‌های اجتماعی چیست؟
  • آیا رسانه‌های اجتماعی ماهیتی واحد دارد یا متنوع و متکثر است؟
  • سؤال مهم‌تر آنکه در رسانه‌های اجتماعی چه چیزی را مصرف می‌کنیم؛ داده، اطلاعات، محتوا، پلتفرم، شبکه اجتماعی؟
  • رسانه‌های اجتماعی نسل جدیدی از رسانه‌های مبتنی بر اینترنت است که افراد نقش فعالی یافته‌اند و خود به تولید و انتشار محتوا می‌پردازند. با این توصیف، نسبت تولید محتوا کاربران با مصرف محتوا چیست؟
  • جایگاه محتوای کاربرساخته در مصرف رسانه‌های اجتماعی چیست؟
  • رژیم مصرف رسانه‌های اجتماعی چیست؟ آیا اساساً می‌توان از رژیم مصرف رسانه‌های اجتماعی سخن گفت؟
  • انواع مصرف رسانه‌های اجتماعی کدام است؟
  • چه مدلی می‌توان برای فهم مصرف رسانه‌های اجتماعی مطرح کرد؟

هدف حاجی‌جعفری از طرح این پرسش‌ها و پرداختن بدان‌ها، کمک به فهم بهتر مفهوم مصرف رسانه‌های اجتماعی بود با تأکید ویژه بر رابطه پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با مصرف آن توسط کاربران یا مصرف‌کنندگان.

فیلم کامل این نشست در آدرس زیر در دسترس علاقه‌مندان است.

https://aparat.com/v/dBIcS

منبع: روابط عمومی دانشکده مطالعات جهان

زهرا بویری ده شیخ ایمیل: zbovairi@yahoo.com شماره تماس: 02188011304-02161119299

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *