چهاردهمین نشست کرسی یونسکو:جهانی شدن در فضای مجازی و پیامدهای آن بر شهروندی ملی از منظر «شهروندی فرهنگی»
برگزاری چهاردهمین جلسه نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی: دوفضایی شدن جهان
عنوان:جهانی شدن در فضای مجازی و پیامدهای آن بر شهروندی ملی از منظر «شهروندی فرهنگی»
سخنران: فرزانه سیاسی راد
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی رسانه دانشگاه تهران
زمان: سه شنبه ۱۸ مهرماه ۱۳۹۶، ساعت ۱۳:۳۰، تالار ایران دانشکده مطالعات جهان
چکیده سخنرانی:
جهانی شدن در بستر جهان مجازی (جهان دوم) موجب ضرورت بازنگری در مفهوم شهروندی و توجه به اقتضائات و ملاحظات جدید در فهم وضعیت شهروندی ملی شده است. برای ارائه تصویری دقیق از تاثیرات فضای مجازی بر وضعیت شهروندی کاربران و با توجه به ظرفیتهای موجود در ادبیات حوزه شهروندی، نظریههای «شهروندی فرهنگی» کارگشا به نظر میرسد. «شهروندی فرهنگی» که از متاخرترین تئوریهای حوزه شهروندی است با بیان ناتوانی نظریههای سنتی در برخورد با مسائل مرتبط با ظهور فرهنگهای رسانهای شده جهانی، بر ضرورت بازتعریف و مفصلبندی مجدد مشارکتها و مولفههای شهروندی ملی در بستر فضای مجازی و همچنین نقش ویژه کاربران در مذاکره چارچوبهای شهروندی در دو فضای واقعی و مجازی تاکید دارد. بر این اساس دستیابی به درکی از وضعیت شهروندی کاربران مستلزم ایجاد پیوند و ارتباط همزمان میان سه بخش ظاهراً مجزا است. وضعیت شهروندی ملی کاربران در فضای واقعی، ماهیت کنشهای مشارکتی کاربران و چگونگی مفصلبندی مجدد مولفههای شهروندی در فضای مجازی و در نهایت چگونگی مذاکره این دو چارچوب شهروندی عناصر تشکیل دهنده این سه بخش هستند. برای پاسخ به پرسشهایی از قبیل چگونگی فراهم ساختن درکی از وضعیت شهروندی کاربران ایرانی بر اساس مدل ارائه شده و پیامدهای اتخاذ چنین رویکردی به مسئله شهروندی بر تدوین سیاستگذاریها و آموزشهای مورد نیاز یافتههای پژوهشی با عنوان «چگونگی مذاکره مولفههای شهروندی ملی در بافت شهروندی فرهنگی: مطالعۀ موردی کنشهای مشارکتی و فعالان جوان عرصه عمومی فرهنگی در اینستاگرام» بررسی خواهد شد.
بر اساس یافتههای پژوهش مذکور ۶۸ درصد محتواهای تولید و به اشتراک گذاشته شده در صفحات عمومی جریان اصلی در اینستاگرام دربرگیرنده مضامین «فردگرایانه» بوده است. به این معنا پستهای تولید و به اشتراک گذاشته شده غالباً بیانگر علایق و دغدغههای فردی کاربران جوان و تمایل آنها به لذت و سرگرمی بوده و علاوه بر آن بیش از آنکه با انتظارات شهروندی ملی منطبق باشد تابع جریانها و فرهنگهای موجود در عرصه عمومی جهانی بوده است. با این حال فراوانی بیشتر مضامین فردگرایانه نسبت به مضامین جامعهجویانه به معنای گسست کامل شهروندان جوان از وظایف و تعلقات ملی خود نبوده است چراکه این دسته از کاربران از سوی دیگر ۲۲ درصد مضامین موجود در صفحات خود را به شهروندی رسمی و جمعگرایانه اختصاص داده و بواسطه آنها تعلقات، وظایف و مسائل مرتبط با مقیاس ملی را مورد توجه قرار دادهاند. از این رو پیامدهای فضای مجازی بر شهروندی ملی کاربران جوان ایرانی بر اساس مقیاسهای متمایزِ مضامین تولید و به اشتراک گذاشته شده و همچنین نتایج متفاوت حاصل از مذاکره دو چارچوب شهروندی، در زمانهای گوناگون و برای کاربران مختلف به صورت یکسان نبوده و یافتهها ضمن تاکید بر ضرورت تفکیک کاربران به سنخهای گوناگون بیانگر فرصتها و تهدیدهای همزمان فضای مجازی برای شهروندی ملی نیز بوده است.