پانزدهمین جلسه نشست کرسی یونسکو:آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران

آموزش سواد رسانه ای در مدارس ایران

سخنران: صبا خسروی

دانشجوی دکترای علوم ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

چکیده سخنرانی:

جهان امروز، جهان ارتباطات است و مقدمه هر آموزشی از مدارس برمی‌خیزد. به طور مشخص حوزه گفتمانی این مقاله، آموزش علوم ارتباطات اجتماعی است. آموزش ارتباطات در نظام آموزش و پرورش در ایران مستلزم سیاست گذاری فرهنگی و برنامه ریزی متخصصانه است. در ایران حدود سیزده و نیم میلیون نفر در سال ۱۳۹۶ دانش آموز و به عبارتی متأثر از تمام برنامه ریزی های  فرهنگی- آموزشی وزارت آموزش و پرورش هستند. این رقم به عبارتی یعنی تقریباً یک ششم کل جمعیت فعلی ایران که در عصر فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی محلی- جهانی و در دو دهه آینده، در اداره کشور به اشکال مختلف سهیم و خواه ناخواه در سرنوشت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایران دخیل هستند. باید دانست که در اسناد بالادستی در کشور، از جمله “سند تحول بنیادین آپ”، که زیر مجموعه سیاست گذاری فرهنگی کشور در عرصه نظام آموزش عمومی و از زیر مجموعه های “سند کلان چشم انداز ایران ۱۴۰۴” است، بر ضرورت آموزش سواد رسانه ای تأکید شده است. این مقاله حاصل مطالعات تجربی و نظری رساله دکتری و مطالعه ای بین رشته ای در حوزه های دانشی علوم تربیتی، مطالعات فرهنگی و مطالعات ارتباطی است. هدف اصلی مقاله، شناخت، فهم و تحلیل آموزش سواد رسانه ای در برنامه درسی در مدارس ایران و ضرورت الگوی بدیل برای آن است. منظومه نظری این مقاله شامل مطالعات باکینگهام، پاتر، سیلور بلات و دیگران در مقوله سواد رسانه ای و خوانش مطالعات مدرسه و برنامه ریزی آموزشی است. روش شناسی مقاله ابداعی و الگوی راهبردی تحلیل انتقادی گفتمان است. یافته های مقاله بر بازنمایی مخوف از رسانه ها، رسانه هراسی و تقلیل گرایی دلالت دارند. به این ترتیب این مقاله، ضرورت بازنگری در نظام آموزش سواد رسانه ای را در ایران تفسیر می کند.

زهرا بویری ده شیخ ایمیل: zbovairi@yahoo.com شماره تماس: 02188011304-02161119299

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *